نوشته شده توسط : rahimi

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور ترکیبی از یک موتور دیزل و یک  ژنراتور الکتریکی به همراه اجزایی دیگر نظیر سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و … که برای تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی، در مواقعی که نیاز به برق اضطراری هست یا حتی کاربردهای دائم مورد استفاده قرار می گیرد، گویند دیزل ژنراتور ها متشکل از سیستم های کنترل، ژنراتور و سایر متعلقات فرعی آن، سیستم پیش گرما یا گرمکن، کنوپی ( اتاقک ضد صدا)، سیستم استارت اتوماتیک و قطع کننده های اضطراری مدار و …..است موتور ژنراتورها می‌توانند از ۱ تا ۲۰ کیلوولت آمپر (KVA) برای منازل، فروشگاه‌ها، ادارات کوچک و تا 2000 کاوا قابل استفاده برای مجتمع‌های اداری بزرگ و کارخانه‌ها برق تولید کنند. ژنراتورها در توانهای مختلف را می‌توان درون یک اطاقک ایزوله قابل حمل قرار داد. این اتاقک که نقش اصلی آن کاهش صدای ژنراتور میباشد را در اصطلاح کانوپی سایلنت گویند. ژنراتورهای ۵۵ مگاوات برای ایستگاه‌های کوچک تولید برق استفاده می‌شوند و برای این منظور می‌توان از چندین دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگتر به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آنجا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آنها اضافه می‌شود. دیزل ژنراتورهای کوچک تا ۲۵۰ کیلو ولت آمپر نه تنها برای تولید برق اضطراری بلکه به جهت تامین برق مورد نیاز به صورت مستمر یا در زمان اوج مصرف و یا حتی در زمانی که کمبود ژنراتورهای بزرگتر حس می‌شود استفاده می‌شوند.

ساختمان دیزل ژنراتورها:

دیزل ژنراتور از دو قسمت اصلی یکی ژنراتور الکتریکی و دیگری موتور دیزلی، تشکیل شده است اما اجزای فرعی دیگری نیز دارد که بدون آنها نمی تواند به خوبی و مطمئن کار کند. این اجزا به شرح زیر می باشند:
1) موتور : قسمت اصلی دیزل ژنراتور است که توان مکانیکی مورد نیاز ژنراتور برای حرکت را تامین می کند.
2) ژنراتور: تولید توان الکتریکی دیزل ژنراتور را بر عهده دارد و انرژی اولیه خود را از موتور می گیرد و تبدیل به برق می کند.
3) مخزن سوخت ژنراتور: سوخت ژنراتور در این قسمت وارد می شود و حجم آن بر حسب نوع دستگاه دیزل ژنراتور متغیر است.
4) رگولاتور ولتاژ:  ولتاژ خروجی ژنراتور را تنظیم می کند
5) سیستم خنک کننده:  اجزای ولتاژ دیزل ژنراتور نیاز به خنک کردن مداوم دارند که سیستم خنک کننده این وظیفه را عهده دار است
6) سیستم روغن ژنراتور: اجزای این دستگاه برای اینکه بتوانند به راحتی کار کنند و در محور خود حرکت داشته باشند تا کمترین فشار به موتور وارد شود نیاز به روغن کاری مداوم و روزانه دارند.
7) شارژر باتری: وظیفه شارژ باتری به عهده این قسمت است.
8) سیستم کنترل: وظیفه کنترل الکتریکی اجزای دیزل ژنراتور به عهده این قسمت است.
9) سکوی اتصال: سکوی اتصال قطعه ای است که تمامی تجهیزات یک دیزل ژنراتور بر روی آن نصب می شود.
10)سیستم خروج دود ژنراتور: این بخش وظیفه خروج دودهای سمی تولید شده توسط دیزل ژنراتور را به عهده دارد.

کوپله دیزل ژنراتور :

کار اتصال موتور دیزل و ژنراتور به هم و نصب آن روی یک شاسی (Structure) فلزی و قرار دادن یک تابلو کنترل را در کنار آن به اصطلاح کوپله کردن (Coupling) گویند. در دنیا شرکتهایی وجود دارند که منحصراً در صنعت کوپله دیزل ژنراتور فعالیت مینمایند. این شرکتها موتور دیزل و ژنراتور خود را از برندهای ذکر شده در بالا به صورت جداگانه خریداری نموده و آنها را کوپل مینمایند. این شرکتها دیزل ژنراتورهای کوپله خود را بسته به نیاز بازار به صورت دیزل ژنراتور با کانوپی سایلنت، شاسی موبایل و ... تحت نام تجاری خود به بازار عرضه مینمایند.

یکی مواردی که در خرید دستگاه های دیزل ژنراتور می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و همیشه برای یک خریدار مبهم بوده است کمپانی کوپله کننده دستگاه و کشور سازنده آن می باشد.
کوپله فابریک
کوپله غیر فابریک

انواع دیزل ژنراتورهای آذر موتور

 

دیزل ژنراتور کوپله ایران:

دیزل ژنراتور کوپله فابریک:



:: برچسب‌ها: دیزل ژنراتور , دیزل ژنراتور فابریک , دیزل ژنراتور کوپله فابریک , دیزل ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rahimi

ژنراتور دستگاهی است که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی تولید برق می کند. و از اختلال در کارهای روزانه جلوگیری می کنند. ژنراتورها در صنعت بسیار پرکاربرد هستند و امروزه به عنوان منبع الکتریکی ثانویه در پروژه های صنعتی و مسکونی و... استفاده می گردد.

ژنراتورها چگونه کار می کند؟ 

توضیح عملکرد ژنراتورها را با یک مثال ساده می توان به عملکرد پمپ آب تشبیه کرد که جریان آب را به حرکت در می آورد اما آب تولید نمی کند. برعکس آنچه به نظر می رسد ژنراتور ها نیز برق تولید نمی کنند تنها شار الکتریکی که توسط الکترون ها حمل می شود را به حرکت در آورده و در سیم پیچ های مدار، بار الکتریکی تولید می کنند و در نهایت برق را به عنوان خروجی سیستم ارائه می دهند.

انواع ژنراتور :

• ژنراتور تک فاز • ژنراتور سه فاز • ژنراتور گازی • ژنراتور دیزل • ژنراتور بنزینی

ساختمان ژنراتور ها: 

1)موتور:یکی از مهمترین مواردی که در انتخاب ژنراتورها باید به آن دقت کرد، موتور آن می باشد. زیرا موتوها منبع انرژی ورودی به دیزل ژنراتور می باشد و در واقع توان الکتیریکی یک ژنراتور را تعیین می کنند. به زبان ساده تر موتور قدرت یک دیزل ژنراتور را مشخص می کند. همچنین نکاتی مثل صدای ژنراتور، مقدار مصرف سوخت و... مواردی است که موتور دیزل ژنراتور مشخص می کند.

2) ژنراتور: اصلی ترین قسمت یک دیزل ژنراتور، ژنراتور آن می باشد. ژنراتور با استفاده از انرژی مکانیکی موتور توان برق تولید می کند. ساختمان ژنراتور اعم از نوع سیم پیچی رتور و استاتور و جریان تحریک آن، تعیین کننده نحوه عملکرد دیزل ژنراتور است.
3) مخزن سوخت ژنراتور: حجم مخزن سوخت، براساس نوع و میزان مصرف سوخت آن متفاوت است. مخزن سوخت باید حداقل اندازه ای باشد که سوخت مصرفی برای روشن ماندن دستگاه بین 6 تا 8 ساعت را تامین کند.

4) رگولاتور ولتاژ: رگولاتور ولتاژ به کمک اجزایی مانند رگولاتور، سیم پیچی تحریک، رتورو یکسو کننده ولتاژ خروجی ژنراتور را تنظیم می کند. در واقع وظیفه تبدیل ولتاژ AC به جریان DC را در خروجی ژنراتور دارد.

5) سیستم خنک کننده: عملکرد دیزل ژنراتورها حرارت بسیار زیادی را تولید می کند که در مدت زمان های طولانی موجب آسیب های شدید و گاه جبران ناپذیر در دستگاه و درنهایت به هم ریختگی برنامه های یک پروژه می گردد. بنابراین سیستم خنک کننده از مهمترین اجزای یک دیزل ژنراتور می باشد. در ژنراتور های کوچک از آب به عنوان خنک کننده استفاده می کنند. استفاده از آب باید تحت شرایط خاص باشد. برای دیزل ژنراتورهای بزرگتر از گاز هیدروژن استفاده می شود. سیستم خنک کننده باید به طور مداوم کنترل گردد، به طور کلی پس از مصرف 600 ساعت پمپ آب و سیستم خنک کننده و 2400 ساعت فیلتر هوا تمیز گردد.

6) سیستم روغن ژنراتور:اجزای یک دیزل ژنراتور مدام در حال کار هستند و به روغن کاری نیاز دارند معمولا باید پس از هر 10ساعت کار با دیزل ژنراتور سطح آن روغن کاری شود در هر 500 ساعت باید روغن آن به طور کامل تعویض گردد.
7) شارژر باتری: این قسمت علاوه بر شارژ کردن باتری، میزان شارژ باتری را نشان می دهد، توان این شارژر با توان خروجی ژنراتور متناسب است.
8) سیستم کنترل: در دیزل ژنراتور ها موارد زیر مدام باید کنترل گردد:


A - ژنراتور: در ژنراتورها باید پارامترهای ولتاژ، جریان و فرکانس به صورت مداوم چک شود.
B-کنترل موتور: در موتور باید پارامترهای سرعت، میزان روشن بودن، فشار روغن، میزان حرارت سیال خنک کننده و ... بصورت مداوم اندازه گیری شود.
C-پنل خاموش و روشن: سیستم روشن و خاموش کردن اتوماتیک که در بعضی از دیزل ژنراتور ها وجود دارد.


9)سکوی اتصال: هر نوع از دیزل ژنراتور یک قسمت با نام سکوی اتصال دارد که تمامی تجهیزات بر روی آن نصب می شود.
10) سیستم دود خروجی ژنراتور: دیزل ژنراتور ها به طور مداوم دود تولید می کنند در بیشتر این موارد این دود ها سمی هستند. برای جداسازی این قسمت از قسمت های دیگر این سیستم در خروجی موتور قرار گیرفته است

انواع ژنراتورهای آذر موتور



:: برچسب‌ها: ژنراتور چیست,ژنراتور,دیزل ژنراتور,فروش دیزل ژنراتور, ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rahimi

کار اتصال موتور دیزل و ژنراتور به هم و نصب آن بر روی یک شاسی (Structure) فلزی و قرار دادن یک تابلو کنترل را در کنار آن به اصطلاح کوپلینگ دیزل ژنراتور مینامند. در گذشته از ژنراتورهای دو سر بلبرینگ در صنعت تولید دیزل ژنراتور استفاده میشد. این ژنراتورها قابلیت اتصال(کوپل) مستقیم به دیزل را دارا نبودند. لذا برای اتصال(کوپل) ژنراتور به دیزل نیاز به ساخت قطعه ای به نام کوپلینگ بود (این قطعه نقش همان تبدیل که جهت اتصال لوله های آب با ابعاد مختلف به هم را ایفا مینمود).

لذا در گذشته کیفیت کار تراشکار و دستگاه تراش بر روی بالانس بودن واسط کوپلینگ و لرزه و کیفیت دستگاه اثر گذار بود. در گذشته به دلیل کم کاری سازندگان داخلی، کارفرمایان دیزل ژنراتورهای فابریک(خارجی) را بر دیزل ژنراتورهای ساخت داخل ارجع میدانستند.

امروزه دیزل و ژنراتور چگونه به هم کوپل میشوند؟

با ساخت و ورود دیزل ژنراتورهای یک سر بلبرینگ به این صنعت، دیزل و ژنراتور به طور مستقیم و بدون نیاز به واسط(کوپلینگ) و تنها با بستن تعداد مشخصی پیچ به هم متصل میگردند. عملاً امروزه با ورود ژنراتورهای یک سر بلبرینگ مبحثی به نام فابریک نباید در صنعت دیزل ژنراتور وجود داشته باشد.

اصطلاح دیزل ژنراتور کوپله فابریک(غیر ایرانی) نیز از آن زمان در بین کارفرمایان مصطلح گردید. اما عملاً امروزه هیچ تفاوتی بین کوپله(اتصال) دیزل و ژنراتور هیچ دو شرکتی وجود ندارد. آنچه امروزه باعث تفاوت در کوپله دیزل ژنراتور گردیده نوع برند و کیفیت متعلقات جانبی است که در کوپله(اتصال) که در انتهای بحث آمده است.



:: برچسب‌ها: دیزل ژنراتور , دیزل ژنراتور کوپله فابریک , ژنراتور , دیزل , دیزل کوپله فابریک ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 فروردين 1396 | نظرات ()